reklama

Šesť dní pred VW SK, rast taríf o 14,12% a prečo to malo veľký zmysel

Skôr, ako sa dostanem k podstate, znovu chcem za vyjednávací tím a výbor Moderných odborov Volkswagen povedať veľké ďakujem všetkým zamestnancom, ktorí vydržali. Bez nich by sme to nikdy nedotiahli do konca.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

A teraz k číslam, aby bolo vo veci jasno. V januári, na úplnom začiatku kolektívneho vyjednávania, sme od vedenia podniku dostali ponuku na zvýšenie miezd o 1,7%. Dnes, po 15 kolách vyjednávania a 6 dňoch ostrého štrajku sme na tomto výsledku: tarifné mzdy sa navýšia postupne do novembra 2018 o 14,12% (+ 4,7% od 1.6.2017 do 31.12.2017, + 4,7% od 1.1.2018 do 31.10.2018 a + 4,1% od 1.11.2018 do skončenia kolektívnej zmluvy ku 31.8.2019). Bude to najvyšší nárast platov v rámci kolektívneho vyjednávania v histórii závodu. Okrem toho je dohoda na jednorazovej platbe 500 eur k júnovej výplate, jednom dni navyše platenej dovolenky ročne v rokoch 2018 a 2019, navýšení preplácania PN-ky nad rámec zákona v prvých 3 dňoch PN o 15%, pričom dohoda o zvyšovaní platov sa vzťahuje aj na agentúrnych zamestnancov. Okrem toho v najbližšej dobe dôjde k dohode s vedením na širšej zmene systému odmeňovania, tzv. „werker systému“ (zrušenie tarifných tried T1 a T2, čo znamená, že všetci zamestnanci, ktorí majú nižšiu triedu a novonastúpení získajú okamžite tarifu 3 a zmena metodiky zvyšovania tarifných tried), čo v praxi znamená vyšší počet zamestnancov, ktorí budú môcť prejsť do vyšších tarifných tried.
Asi je prirodzené, že výsledok dnes každý hodnotí podľa svojej vlastnej optiky. Napriek tomu celkom nerozumiem matematike vedenia podniku, ktoré hovorí, že výsledok + 14,12% do augusta 2019 a 500 eur jednorazovo je identický s ich návrhom z prvého dňa štrajku na úrovni + 12,0% do júna 2020. Ale to dnes už nie je podstatné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Snáď nepreženiem, keď poviem, že našich 6 dní pred bránami VW, kedy sa v prvý deň ráno do štrajku zapojilo 5 a pol tisíc zamestnancov, vôbec nie je malou vecou pre Slovensko ako také. Síce len sprostredkovane, keďže maratón štrajku a rokovaní bol pre nás všetkých vyčerpávajúci, sme vnímali aj rastúcu vlnu podporu zvonku. Nejde len o to, že nám ľudia držali palce, za čo sme samozrejme vďační. Ukázalo sa, že na Slovensku definitívne prichádza doba, kedy sa ľudia neboja pýtať za svoju prácu adekvátnu mzdu. A to je veľmi dobrá správa.

Zamestnanci VW SK sú pre nás samozrejme prvoradí a na tomto sa nič nemení. My všetci ale chceme žiť v krajine, kde keď človek tvrdo pracuje, nemala by jeho rodina živoriť. Je najvyšší čas, aby sa doba, kedy sme investície lákali na lacnú pracovnú silu, definitívne skončila. Preto bude dobré, ak sa príkladom Volkswagenu budú inšpirovať aj zamestnanci iných fabrík, iných sektorov ekonomiky či časti verejnej správy, aj z iných kútoch Slovenska. Moderné odbory Volkswagen ich v tom budú vždy podporovať. Ak sa tak stane, potom bude mať našich spoločných 6 dní pred bránami VW SK naozaj veľký význam na roky dopredu.

Zoroslav Smolinský

Zoroslav Smolinský

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Pracujem v automobilovom odvetví viac ako 20 rokov a zároveň som 8 rokov predsedom odborovej organizácie v Bratislavskom závode Volkswagenu, ktorá má viac ako 7000 členov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu