Čo by som rád vysvetlil, aj pánovi premiérovi

Autor: Zoroslav Smolinský | 16.12.2016 o 17:48 | (upravené 16.12.2016 o 18:16) Karma článku: 11,08 | Prečítané:  4931x

Je výborné, ak sa na Slovensku začína výraznejšie hovoriť o nízkej mzdovej úrovni ľudí a potrebe rastu platov.

Ako Moderné Odbory Volkswagen tento tlak plne podporujeme a podporujeme rast miezd aj v iných odvetviach, ako sú napríklad pedagogická ci zdravotnícka obec. A je veľmi dobré, ak sa k téme vyjadrujú aj politici. Kde v odboroch VW spozornieme je, keď sa pri debate o platoch používa situácia v bratislavskom Volkswagene príliš prvoplánovo, možno politicky účelovo a najmä bez hlbšej znalosti súvislostí konkrétnej situácie, konkrétnej fabriky.

So všetkou úctou k postu predsedu vlády by som rád slovenskému premiérovi – ktorý nie len na sneme svojej strany hovoril o neakceptovateľnosti výšky zárobku slovenského zamestnanca VW voči tomu nemeckému  - ozrejmil, že zvyšovanie platov vo Volkswagen Slovakia je predsa len špecifická téma, determinovaná a obmedzená viacerými faktormi, dokonca súvisiacimi aj opatreniami samotnej vlády.

Začnem teda hneď pri nich. Kritika platovej úrovne zamestnanca na páse v bratislavskom VW vyznieva zo strany vlády prinajmenšom zvláštne, ak si uvedomíme, že nemalej časti našich zamestnancov znižuje plat tzv. "milionárska daň", prijatá slovenskou vládou ... Znie to paradoxne, že robotník platí milionársku daň, ale áno, platy časti zamestnancov VW vo výrobe, po započítaní 13. a 14. platov, bonusu za hospodárske výsledky a ostatných benefitov sú už dnes na takej úrovni, že ich znižuje toto vládne opatrenie. Nehovorím, že by sa malo zrušiť, hovorím možno o nastavení relevantných parametrov, keďže minimálna mzda napríklad v Luxembursku je 1.730 Euro.

Ak sme pri úrovni platov, treba povedať základný fakt, že tieto za ostatné roky v bratislavskom závode VW vzrástli o 18% (z úrovne 1.600 Euro na priemer 1.840 Euro pri nábore vyše 1.500 novonastúpených zamestnancov). Rovnako je faktom, že sme týmto rastom platov predbehli napríklad fabriku v Portugalsku a dostali sa na úroveň závodu v Španielsku. Iste, porovnanie s Nemeckom vyzerá úplne inak, všetci to vieme, len treba poznať bližšie štruktúru koncernu VW, kde jadro - s bezkonkurenčne najlepšími aj platovými pomermi, tvoria fabriky v západnom Nemecku VW AG a ostatné výrobné miesta - dokonca aj vo východnom Nemecku ako Chemnitz, Dresden, Mosel, sú platovo o triedy nižšie. Ale Bratislava bezkonkurenčne rastie. Dnes sme platovo vyššie ako fabriky koncernu v susedných krajinách V4, dokonca sme predbehli niektoré fabriky koncernu v západnej Európe. O porovnaní platov v našom závode s mzdovou úrovňou na Slovensku alebo v priemysle, kde je to zhruba 900 eur, ani nehovorím. No aj tento rozdiel samozrejme vplýva - negatívne - na rokovania o našich platoch. To tiež treba vedieť, keď hovoríme s ľahkosťou o platoch vo VW. Okrem toho treba vedieť, že náš závod výrazne rastie, čo je výborné z dôvodu zabezpečenia pracovných miest a svedčí o našej kvalite. Len je iné hovoriť o vývoji platov v stabilizovanej fabrike so stabilizovanou štruktúrou zamestnancov a iné vo fabrike, kde sa mení výrobný program a aj štruktúra nových a starých zamestnancov. Naozaj viem, o čom hovorím, sú za tým hodiny a hodiny rokovaní.

Faktom je, že vo VW Slovakia platovo rastieme postupne, stabilne a výrazne. Presadili sme 13. "letné dovolenkové" platy vo výške 60 - 65 % mzdy a koncoročné 14. platy až do úrovne 100% podľa odpracovaných rokov, presadili sme široký sociálny program, bezúročné pôžičky pre zamestnancov, zvýhodnený leasing, rôzne finančné podpory zo sociálneho fondu, a pod. Všetky tieto benefity sú v konečnom dôsledku o peniazoch. Peniazoch v prospech zamestnancov. Možno si pre ucelenejší pohľad treba dať tento náš vývoj do súvisu s tým, čo sa aktuálne deje v koncerne ako takom, so súdnymi procesmi, masovým prepúšťaním desiatok tisícov zamestnancov po celom svete, od Nemecka až po Brazíliu. A my dnes nehovoríme, že nejdeme ďalej, samozrejme že áno, čaká nás kolektívne vyjedávanie, do ktorého ideme s presnými požiadavkami. Pretože každý, aj vedenie vie, že na kvalitnej práci zamestnancov, spolu s prácou manažmentu stojí skvelý úspech tejto fabriky. Sme na neho všetci hrdí a my, ako odborári, chceme, aby zamestnanci mali na tomto svoj férový podiel.  

Keďže úroveň platov je na Slovensku všeobecne nízka, niekde, dovolím si povedať až na hranici chudoby, rast miezd v iných sektoroch ekonomiky by zabezpečil lepšiu pozíciu pre rast platov aj v našom závode. Ak sú totiž mzdy vo Volkswagene bezmála 2-násobné oproti priemeru v strojárskom priemysle, je vyjednávanie o ich zvyšovaní náročnejšie. Napriek tomu pôjdeme do kolektívneho vyjednávania s najvyššími ambíciami, sme vzorom pre rôzne fabriky hlavne v automobilovom priemysle. 

Vláda však má vo svojich rukách nástroje na zvyšovanie mzdovej úrovne v krajine a to nie len cez minimálnu mzdu, ale napríklad zvyšovaním miezd vo verejnom sektore, kde pracuje niekoľko stotisíc zamestnancov. Tento rast by mal za následok aj zvýšenie miezd v národnom hospodárstve ako celku. Nie je mojou úlohou hovoriť vláde do jej politiky. Rád ale komukoľvek, kto bude chcieť používať platy vo VW Slovakia ako príklad, ozrejmím, že je to v slovenských pomeroch predsa len špecifický prípad, ktorý je dobre poznať hlbšie, ak ho chceme používať ako príklad. Že laxné porovnávanie platov bez znalosti konkrétnych špecifík jednotlivých odvetví či fabrík, nemusí byť pre ich zamestnancov vôbec prínosom.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.


Už ste čítali?