Možno automobilku len tak zbaliť a presunúť?

Autor: Zoroslav Smolinský | 4.9.2016 o 20:03 | Karma článku: 7,06 | Prečítané:  2657x

Podiel automobilového priemyslu na celkovom slovenskom priemysle je približne 44%. Ten celkovo zamestnáva približne 250 000 zamestnancov na celom Slovensku.

Na Slovensku v krajine, ktorá má 5,3 milióna obyvateľov sa vyrobí milión automobilov. V porovnaní napríklad s takou 1, 3 miliardovou Indiou, kde  sa vyrobí 4 milióny áut ročne, je to v prepočte na jedného obyvateľa obrovský nepomer.

Tieto čísla jasne hovoria, že Slovensko je krajina, kde sa vyrobí najviac automobilov na hlavu vo svete. Je isté, že pre Slovensko je automobilový priemysel dôležité odvetvie, ak nie pre stabilitu celej ekonomiky najdôležitejšie. Naše automobilky patria medzi najmladšie v Európe, ale aj  medzi najmodernejšie, takže sa s nimi ráta do budúcnosti v rámci svojich koncernov.  To je malá poznámka pre tých, ktorí tvrdia, že taká automobilka sa dá len tak zbaliť a presunúť. Nie nedá. Hlavne nie s takým množstvom subdodávateľov pre automobilový priemysel,  ako máme na Slovensku.

To je aj dôvodom, prečo k nám prichádza automobilka Jaguar Land Rover.  Ďalším dôvodom preto, že na Slovensku máme dominantný automobilový priemysel,  sú naši zamestnanci. Zo svojej osobnej skúsenosti odborára viem, že naši zamestnanci patria k najkvalitnejším v celosvetovej konkurencii. Automobilky si uvedomujú, že potrebujú hlavne kvalifikovaných zamestnancov, a preto sú na Slovensku. Tu prichádzame ku kameňu úrazu. Prieskum konzultačnej spoločnosti PwC z roku 2015 medzi manažérmi v automobilovom priemysle týkajúcej sa stavu pracovnej sily na Slovensku dospel k jednému zásadnému zisteniu:  “...dodávatelia intenzívne hľadajú nových ľudí – každá piata spoločnosť potrebuje viac než 50 nových zamestnancov ročne. Z tohto dôvodu presmerovala jedna tretina dodávateľov svoj záujem zo slovenského trhu práce aj na zahraničných záujemcov.“

Na Slovenskom trhu práce tak začína byť problém získať kvalifikovanú pracovnú silu. Preto začína byť normálne prijímať aj zahraničných zamestnancov. Napríklad aj Slovákov zo Srbska, ako si všimla  RTVS vo svojich správach.

V súčasnosti je jasné, že limitujúcou podmienkou ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku na dlhšie obdobie je dostatok pracovnej sily – teda zamestnancov. Tých už je teraz nedostatok a o 10 rokov to už môže byť problém obrovských rozmerov. Automobilové fabriky  sú pripravené pôsobiť na Slovensku dlhodobo a napriek automatizácii výroby budú stále potrebovať značné počty pracovnej sily. Bohužiaľ tejto téme sa dlhodobo nikto nevenuje. Už teraz sme v situácii, kedy je množstvo voľných pracovných miest, ktoré je problém obsadiť aj napriek tomu, že máme stále pomerne vysokú nezamestnanosť (v júli 2016 bola nezamestnanosť podľa ÚPSVaR 9,44%). Preto si slovenské podniky už zháňajú pracovnú silu aj v  zahraničí. Jedným z riešení  je aj  duálne vzdelávanie v rámci jednotlivých fabrík.

Dlhodobo nám klesá počet absolventov technických odborov a učňovské školstvo je na ústupu úplne. To sú školy, ktoré v najväčšej miere  produkujú zamestnancov pre automobilky. Ak našim cieľom je dlhodobo udržať automobilky na Slovensku, musíme pristúpiť aktívne k propagácií jednotlivých technických odborov na našich školách. Aj napriek posledným možno 15–tim rokom, kedy študenti a rodičia priorizovali humanitné smery, majú technické odbory na Slovensku dlhú tradíciu.  Tu vidím veľký priestor pre aktívnu úlohu odborov. Naša úloha je nielen chrániť zamestnancov pri každoročných kolektívnych vyjednávaniach, ale aj dlhodobo tak, aby v oblasti automobilového priemyslu videli perspektívu celoživotnej pracovnej istoty. Preto sa držme tradície technického vzdelania   a zveľaďujme ho.

             

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer sa vracia k poplatku, ktorý sám zavrhol

Po novom by sa malo platiť za objednanie pacienta na ošetrenie mimo ordinačných hodín.

TECH

Miliardár Musk ukazuje, ako chce kolonizovať Mars

Podnikateľ chce začať expedície na Mars o dva roky.

DOMOV

Matka maloletej z Čistého dňa podáva trestné oznámenie na Tomáša

Nemal podľa nej zverejniť Natáliin list.


Už ste čítali?